1399-07-16 09:05
634
0
70827

آغاز بررسی باستان شناسی گورستان تاریخی خالدنبی کلاله برای تعیین عرصه و پیشنهاد حریم این اثر تاریخی

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گلستان از آغاز پروژه بررسی باستان شناسی گورستان تاریخی خالدنبی کلاله برای تعیین عرصه و پیشنهاد حریم آن خبر داد.

به گزارش گلستان ما، احمد تجری در گفتگو با خبرنگاران، گفت: در این پروژه بررسی های پیمایشی در مناطق پیرامون گورستان اصلی به شعاع 5 کیلومتر برای شناسایی احتمالی سنگ افراشته های مرتبط به این گورستان و شناخت دقیق مناطق پراکنش این گورها صورت گرفته و محدوده ی عرصه و  حریم آن مشخص شود.

وی خاطرنشان کرد: از دیگر اقدامات مقرر در این پروژه، مستندنگاری سنگ افراشته های شناسایی شده موجود در این گورستان خواهد بود. 

تجری اضافه کرد: در این مستندنگاری علاوه بر کدگذاری و پلاک گذاری تمامی سنگ افراشته ها، تمام مشخصات فیزیکی سنگ ها شامل فرم سنگ افراشته ها، طول، عرض، ارتفاع، ضخامت، نوع و مشخصات تزئینات، آسیب شناسی و... به همراه طرح و تصویر در فرم های مخصوص به عنوان شناسنامه ی اثر ثبت و ضبط می شود.

وی بیان کرد: در فاز نقشه برداری محوطه به روش ارتوگرافی، علاوه بر برداشت توپوگرافی و عوارض محیطی منطقه، تمام سنگ افراشته های موجود در محل خود مکان یابی شده و مختصات جغرافیایی دقیق تمام سنگ افراشته ها برداشت شده تا امکان پایش، حفاظت و مدیریت این سنگ ها در آینده تسهیل شود. 

مدیرکل میراث فرهنگی استان گلستان یادآور شد: مدت این پروژه یک ماه بوده و تأمین مالی این پروژه از محل اعتبارات استانی است.

گورستان تاریخی و منحصر بفرد خالد نبی در 60 کیلومتری شمال کلاله در نزدیکی روستای گچ سو قرار گرفته و در سال 1395 به شمارۀ 31594 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.